12. tammikuuta 2016

TERVEELLISEMPI PIZZAPOHJA

Ekaa reseptiä tänä vuonna pukkais nyt! Näin uusimmassa Fit-lehdessä reseptin pizzapohjaan, jossa oli käytetty chian siemeniä. En tykkää ravintoloiden pizzoista oikeastaan, mutta itsetehty pizza on parasta. Oon kauan jo haikaillut hieman terveellisemmän pizzapohjan perään, sillä mun tekee pahaa syödä sitä pelkistä vehnäjauhoista tehtyä. Tulee todella turvonnut olo. Oon tehnyt myös ruisjauhoista pohjan, mutta tämä chiapohja päihittää sen mennen tullen. Perinteiseen tapaan muutin reseptiä oman mielen mukaan ja tästä tuli kyllä niin herkullista. Tämän pizzan tekemiseen kannattaa varata vähän päälle tunti aikaa! Kummallista tässä on se, ettei tämä pizzapohja maistu kamalasti erilaiselta, kuin miltä ruispohja maistuu.
chian siemen
Ainekset:

3/4 dl chian siemeniä
ripaus suolaa
2 dl vettä
3 1/2 rkl ruisjauhoja
3 rkl siemeniä (esim. kurpitsa, pinja tai siemensekoitus)

Sekoita keskenään chiat, suola, vesi sekä ruisjauho. Ohjeessa käytettiin tattarijauhoja mutta mä en halunnut ostaa niitä yhden pizzan takia ja käytin kaapista löytyviä ruisjauhoja. Toimi erittäin hyvin! Anna turvota 10-20 min välillä sekoittaen.
terveellinen pizza
terveellinen pizza blogi
Ota siemenet sekä murskaa ne pieniksi palasiksi. Mä käytin salaattisiemensekoitusta, joka sopi mun mielestä erittäin hyvin tähän pohjaan. En olis ikinä kuvitellut että siemenet sopii näin hyvin pizzaan. Sekoita siemenet chiaseoksen kanssa.

Levitä taikina leivinpaperille pizzapohjan muotoiseksi ja paista 175 asteisen uunin keskitasossa noin 30 minuuttia. Mulla oli vaikeuksia taputella taikina leivinpaperille, joten käytin apuna ruisjauhoja.
chiapizza blogi terveellinen pizzapohja
Ota pizzapohja pois uunista ja lisää täytteet! Itse laitoin ketsuppia, valkosipulia, herkkusieniä, tonnikalaa, sipulia sekä katkarapuja. Nam! Lopuksi heitin päälle hieman juustoa. Paista vielä uunissa noin 15 minuuttia. Itse paistoin ohjeen mukaan 10 minuuttia, joka oli mun mielestä liian vähän! Sitten vaan syömään.
chiapizza
Meneekö tämä ohje teille testaukseen? Onko teillä muita vinkkejä, miten voi käyttää chian siemeniä?

14 kommenttia:

  1. Näyttää hyvältä ja laitan testaukseen joku päivä :) oon tehny aiemmin speltti -ja ruisjauhoista pizzapohjan, koska vehnä ei sovi mun vatsalle, mutta tää kuulostaa vielä paremmalta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti testailla! Niin hyvää. :-)

      Poista
  2. Kuulostaa aika mielenkiintoselta, voisin itekkin jollain kauppareissulla ostaa noita siemeniä ja testata tätä! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen! Niitä voi myös laittaa esimerkiks smoothien sekaan, kunhan on ensin sekoittanut ne nesteen kanssa. :-)

      Poista
  3. Kuulostaa tosi herkulliselta, täytyykin testata!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Testaa ihmeessä, et varmasti tuu pettymään!! :-)

      Poista
  4. Ohhoh! Tällaisesta pitsapohjasta mä en ole kuullutkaan! :o Pitää laittaa ehdottomasti kokeiluun! Tuliko tuosta koostumukseltaan minkälaista? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile! Mä luulin eka että tosta olis tullut ihan näkkileipämäistä, mutta pohja olikin tosi pehmeä ja helposti leikattava. Mun mielestä tätä oli helpompi leikata kuin normipizzaa. :-)

      Poista
  5. oooh vaikuttaa mielenkiintoiselta reseptiltä, pakko testata joku päivä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen ehdottomasti testaamaan! :-)

      Poista
  6. Oi tätä pitää ehdottomasti kokeilla! :)

    emiliawilhelmiina.blogspot.fi

    VastaaPoista
  7. Tämä ohje menee ehdottomasti talteen ja testiin jossain vaiheessa! On sen verran mielenkiintoinen. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Testaa ihmeessä, niin herkullinen ja vielä terveellinenkin! :-)

      Poista